Page 11 - NOVY-NORMAL-SOMMELIER.pdf
P. 11
NOVÝ NORMÁL
I. Myslete marketingově
na jakýkoli obrázek. Je to jen make-up,
maska či oblečení bytosti, která žije za
logem. Tedy, pokud tam nějaká bytost
Mgr. Leoš Bárta, LL.M. opravdu je. Ve skutečnosti mají dobře
tvůrce zákaznicky a hodnotově udělanou značku jen asi 3 procenta ma-
orientovaných firem - byznys stratég, lých a středních firem v této zemi.
kouč a konzultant – autor knihy Sami No ale to je přece skvělá zpráva pro
v moři konkurence (Albatros 2019) každého, kdo si značku pořádně udělat
– autor a moderátor 100dílného chce! Bude tak jeden z mála! Bude tak
pořadu Byznys poradna (české vysílání automaticky lepší než konkurence!
BBC na Rádiu Zet 2018 – 2020) – VŠ A pustíte-li se do toho všichni,
a MBA pedagog – lektor více než 1000 získáte novou sílu jako celek, jako
otevřených i tailor-made workshopů obor, jako uznávaná kvalita morav-
a seminářů… více na www.leosbarta.cz ského vína, slováckého vína, měl-
nického vína; budete moci postavit
Co dělat, když se nedaří. společnou hradbu vší importované kon-
kurenci. Jako švédská ocel, švýcarská
Jak přežít… mezi vinaři garda nebo skotská whisky.
Víte, ta živá bytost – pokud ji tedy uči-
Neznám lepší způsob, jak na trhu Vždycky se říkalo, že není lepšího pří- níte živoucí bytostí – vám pomůže určit
přemýšlet, jak myslet při vedení firmy či tele, než je silný soupeř. Tedy alespoň a pochopit (vám samotným, a také va-
projektu, než marketingově! v bojových uměních se tohle učí. A trh šim zákazníkům), kdo jste a co jste zač.
Proč? není nic jiného než bojiště. Značka vašim zákazníkům řekne, co je
No přece proto, že marketing, skuteč- vaší podstatou, co je podstatou vaší
ný marketing, opravdový, strategický, MALÁ LEKCE VELKÉHO odlišnosti, jaký je váš příběh, jaké jsou
moudrý marketing není žádný podvod, VÝZNAMU hodnoty, na kterých stojí vaše firma, jak
žádná lež, žádné prázdné řeči. Skuteč- Proto jsem napsal tento text. To pro- přemýšlíte, jaké máte názory apod.
ný marketing není nic menšího než to, abych vás na několika desítkách
ten nejlepší, nejefektivnější způsob, řádků trochu potrénoval. Nechtěl jsem
jak řídit sebe sama - firmu, produkt, ani dělat chytrého, ani rozdávat kníže-
značku či cokoli dalšího – tam, kde ne- cí rady, ani opisovat teoretické poučky.
jsme sami. Kdybychom totiž byli na trhu Tímto textem jsem vás chtěl trochu po-
jediní svého druhu, žádný marketing učit, malinko pobavit a hlavně – naučit
bychom nepotřebovali, byli bychom to- vás pár triků, které se vám budou hodit.
tiž… nejlepší. Automaticky. Beze snahy. Tedy, pokud se jimi budete řídit. Jestli
Bohužel se nám však do našeho ži- ano, nežil jsem těch 5 hodin, kdy jsem
votního prostoru cpou jiní, stejně dobří, text psal, nadarmo.
nebo dokonce lepší než my. A další kon- Ať bídnou smrtí zhyne covid-19, ať
kurenti ještě přijdou. Proto vznikl mar- navždy žijí a přežijí čeští a moravští vi-
keting. Abychom byli lepší než ostatní, naři! To sobě i jim přeje Leoš Bárta.cz.
lepší než konkurence. Tak a teď už do práce!
No a pak se ještě narodil nepřítel jmé- Představte si, že se ocitnete na jeviš-
nem covid-19. Ne že by měl spadeno ZNAČKA JE NEJLEPŠÍ KÁMOŠ ti plném herců a nikdo vám neřekne,
zrovinka na firmy, produkty, služby a Jestli máme – všichni, vy i já – v ně- jakou roli hrajete, jakou postavu před-
značky, to ne. Ale protože se ho bojíme čem rezervy, pak je to práce s vlastní stavujete. Plný sál, všichni se dívají na
a stát a systém se ho bojí tuplem, poda- značkou. I já mám svou značku, je jí vás i na ostatní herce a co vy? Nevíte,
řilo se tomu neviditelnému protivníkovi moje jméno, vy máte značky své, čas- co máte říkat, jak to máte říkat, jak se
něco zázračného – ohrozil naše podni- to začínají slovem „vinařství“. Ale hned chovat, nevíte totiž, co jste na tom jevi-
kání, ohrozil naši budoucnost na trhu. na začátku bych chtěl, abyste pochopili, šti zač. Víte jen, že máte hrát, ale nevíte
Nikoli všem, nikoli všem stejně – ale za- značka není logo nebo slovo, značka jak, co a vlastně ani proč. Jaká je šance,
bolel každého a tím to zdaleka nekončí. je živá bytost schovaná za názvem vaší že se vaše postava a role budou obe-
firmy, za vaším kulatým či hranatým lo- censtvu líbit? Jaká je šance, že uděláte
gem. Vážně mě vůbec nezajímá, jak se na jevišti správnou věc?
vaše vinařství jmenuje, jestli má v logu Tak, přesně tak se to má se značkou.
vinici, nebo láhev, jestli je logo červené Když je, hrajete svou hru – jinou a po-
a psané starým písmem, nebo moderní- kud možno lépe než ostatní herci, a pak
mi počítačovými fonty. Nechci znít pro- přijde potlesk. Když značka chybí, neví-
tivně, jen zdůrazňuji, že na tom všem ve te, co jste, znáte jen své jméno a jméno
skutečnosti téměř nezáleží. Lidé si zvyk- své firmy a to je opravdu žalostně málo.
nou na jakékoli slovo, na jakýkoli tvar, Živoucí značka – je-li dobře postavená
www.e-sommelier.cz / 11