Page 11 - NOVY-NORMAL-SOMMELIER.pdf
P. 11

NOVÝ NORMÁL



         I. Myslete marketingově


                                                                                 na jakýkoli obrázek. Je to jen make-up,
                                                                                 maska či oblečení bytosti, která žije za
                                                                                 logem. Tedy, pokud tam nějaká bytost
                                             Mgr. Leoš Bárta, LL.M.              opravdu je. Ve skutečnosti mají dobře
                                             tvůrce zákaznicky a hodnotově       udělanou značku jen asi 3 procenta ma-
                                             orientovaných firem - byznys stratég,   lých a středních firem v této zemi.
                                             kouč a konzultant – autor knihy Sami   No ale to je přece skvělá zpráva pro
                                             v moři konkurence (Albatros 2019)   každého, kdo si značku pořádně udělat
                                             – autor a moderátor 100dílného      chce! Bude tak jeden z mála! Bude tak
                                             pořadu Byznys poradna (české vysílání   automaticky lepší než konkurence!
                                             BBC na Rádiu Zet 2018 – 2020) – VŠ   A pustíte-li se do toho všichni,
                                             a MBA pedagog – lektor více než 1000   získáte novou sílu jako celek, jako
                                             otevřených i tailor-made workshopů   obor, jako uznávaná kvalita morav-
                                             a seminářů… více na www.leosbarta.cz  ského vína, slováckého vína, měl-
                                                                                 nického vína; budete moci postavit
              Co dělat, když se nedaří.                                          společnou hradbu vší importované kon-
                                                                                 kurenci. Jako švédská ocel, švýcarská
                Jak přežít… mezi vinaři                                          garda nebo skotská whisky.
                                                                                  Víte, ta živá bytost – pokud ji tedy uči-
           Neznám lepší způsob, jak na trhu    Vždycky se říkalo, že není lepšího pří-  níte živoucí bytostí – vám pomůže určit
         přemýšlet, jak myslet při vedení firmy či   tele, než je silný soupeř. Tedy alespoň   a pochopit (vám samotným, a také va-
         projektu, než marketingově!         v bojových uměních se tohle učí. A trh   šim zákazníkům), kdo jste a co jste zač.
           Proč?                             není nic jiného než bojiště.        Značka vašim zákazníkům řekne, co je
           No přece proto, že marketing, skuteč-                                 vaší podstatou, co je podstatou vaší
         ný marketing, opravdový, strategický,   MALÁ LEKCE VELKÉHO              odlišnosti, jaký je váš příběh, jaké jsou
         moudrý marketing není žádný podvod,   VÝZNAMU                           hodnoty, na kterých stojí vaše firma, jak
         žádná lež, žádné prázdné řeči. Skuteč-  Proto jsem napsal tento text. To pro-  přemýšlíte, jaké máte názory apod.
         ný marketing není nic menšího než   to, abych vás na několika desítkách
         ten nejlepší, nejefektivnější způsob,   řádků trochu potrénoval. Nechtěl jsem
         jak řídit sebe sama - firmu, produkt,   ani dělat chytrého, ani rozdávat kníže-
         značku či cokoli dalšího – tam, kde ne-  cí rady, ani opisovat teoretické poučky.
         jsme sami. Kdybychom totiž byli na trhu   Tímto textem jsem vás chtěl trochu po-
         jediní svého druhu, žádný marketing   učit, malinko pobavit a hlavně – naučit
         bychom nepotřebovali, byli bychom to-  vás pár triků, které se vám budou hodit.
         tiž… nejlepší. Automaticky. Beze snahy.  Tedy, pokud se jimi budete řídit. Jestli
           Bohužel se nám však do našeho ži-  ano, nežil jsem těch 5 hodin, kdy jsem
         votního prostoru cpou jiní, stejně dobří,   text psal, nadarmo.
         nebo dokonce lepší než my. A další kon-  Ať bídnou smrtí zhyne covid-19, ať
         kurenti ještě přijdou. Proto vznikl mar-  navždy žijí a přežijí čeští a moravští vi-
         keting. Abychom byli lepší než ostatní,   naři! To sobě i jim přeje Leoš Bárta.cz.
         lepší než konkurence.                 Tak a teď už do práce!
           No a pak se ještě narodil nepřítel jmé-                                Představte si, že se ocitnete na jeviš-
         nem covid-19. Ne že by měl spadeno   ZNAČKA JE NEJLEPŠÍ KÁMOŠ           ti plném herců a nikdo vám neřekne,
         zrovinka na firmy, produkty, služby a   Jestli máme – všichni, vy i já – v ně-  jakou roli hrajete, jakou postavu před-
         značky, to ne. Ale protože se ho bojíme   čem rezervy, pak je to práce s vlastní   stavujete. Plný sál, všichni se dívají na
         a stát a systém se ho bojí tuplem, poda-  značkou. I já mám svou značku, je jí   vás i na ostatní herce a co vy? Nevíte,
         řilo se tomu neviditelnému protivníkovi   moje jméno, vy máte značky své, čas-  co máte říkat, jak to máte říkat, jak se
         něco zázračného – ohrozil naše podni-  to začínají slovem „vinařství“. Ale hned   chovat, nevíte totiž, co jste na tom jevi-
         kání, ohrozil naši budoucnost na trhu.   na začátku bych chtěl, abyste pochopili,   šti zač. Víte jen, že máte hrát, ale nevíte
         Nikoli všem, nikoli všem stejně – ale za-  značka není logo nebo slovo, značka   jak, co a vlastně ani proč. Jaká je šance,
         bolel každého a tím to zdaleka nekončí.  je živá bytost schovaná za názvem vaší   že se vaše postava a role budou obe-
                                             firmy, za vaším kulatým či hranatým lo-  censtvu líbit? Jaká je šance, že uděláte
                                             gem. Vážně mě vůbec nezajímá, jak se   na jevišti správnou věc?
                                             vaše vinařství jmenuje, jestli má v logu   Tak, přesně tak se to má se značkou.
                                             vinici, nebo láhev, jestli je logo červené   Když je, hrajete svou hru – jinou a po-
                                             a psané starým písmem, nebo moderní-  kud možno lépe než ostatní herci, a pak
                                             mi počítačovými fonty. Nechci znít pro-  přijde potlesk. Když značka chybí, neví-
                                             tivně, jen zdůrazňuji, že na tom všem ve   te, co jste, znáte jen své jméno a jméno
                                             skutečnosti téměř nezáleží. Lidé si zvyk-  své firmy a to je opravdu žalostně málo.
                                             nou na jakékoli slovo, na jakýkoli tvar,   Živoucí značka – je-li dobře postavená
                                                                                             www.e-sommelier.cz / 11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16